Hvert år måler Aalund danske erhvervsjournalisters holdning til Danmarks topvirksomheders kommunikationsarbejde, image og topledelse. Da jeg havde været presseansvarlig i NCC i Danmark i ca. 2 år, deltog virksomheden i 2013 for første gang i målingen.
I den tredjedel af undersøgelsen der gælder “Tilfredshed med virksomhedens kommunikationsarbejde” strøg vi direkte ind på en førsteplads blandt 61 virksomheder så som Carlsberg, Home, Nordea, Arla Foods, Grundfos, Lego, Novo Nordisk og Danfoss.
NCC scorede samlet højest inden for 4 af de 14 del-emner, nemlig “Adgang til information om virksomheden”, “Generel åbenhed over for dig som journalist”, “Indhold på website, inkl. presserum” og “Reaktionstid ved henvendelser” – og altså også en samlet top-score på 7,26 point i snit for alle aspekter af kommunikationsafdelingens arbejde.
Læs journalisternes begrundelser
Nedenfor er samlet nogle af de udtalelser, journalisterne anonymt kom med i undersøgelsen om hvorfor, NCC’s pressearbejde fortjente ros.
Adgang til information
Hvis man henvender sig til den centrale kommunikationsafdeling, bliver man koblet op med dem, som har bedst viden om det feltDe har en meget aggressiv kommunikationsstrategi. Det er dedikerede folk, der ringer og hvis man selv ringer, er de ivrige for at hjælpeDe er bare utrolig serviceorienterede og hjælpsomme i alle faser
Prioritering af kommunikation med pressen
De prioriterer meget højt. Vi får henvendelser, når der sker noget og hurtige reaktioner ved [vores]henvendelser
Indsats for at forklare komplekse problemstillinger
De arbejder grundigt med at finde de rette personer. Jeg bliver hjulpet langt hen ad vejen.
Generel åbenhed over for journalister
De har en meget behjælpelig pressechef. Hvis man skal ud i hjørnerne, kan han hjælpe.Jeg synes, at de gør det bedst ift. åbenhed. De finder altid nogen, der kan udtale sig.Jeg kan få en relativt ærlig snak om tingene og har nem adgang til at tale og diskutere med deres direktør relativt hurtigt. Der kan man også tale på flere niveauer, både til citat og baggrund.
Reaktionstid ved henvendelser
Det er pressechefen, der reagerer hurtigtDe er hurtige til at finde de rigtige personer til at udtale sig, hvis ikke kommunikationsfolkene selv har svar.Jeg ringer, og så får jeg fat i personen, og ellers kan jeg sende en mail. Der får jeg et godt uddybet svar eller argumentation, og ellers ved jeg, at nogen er i gang med det. Det er noget ekstra, synes jeg. De kan sige, at de vender tilbage, og så tror jeg på det. Der [er] godt kød på det, jeg får fra [dem].
Hjælpsomhed med at skaffe adgang til rette person
Det er deres servicemindede pressechef [som hjælper os]. De er gode til at tænke sig med ind i vores behov ift. den type medie, vi er.
Viden om og indsigt i virksomheden
Deres servicemindede pressechef er inde i sagerneDer er et vidensniveau hos kommunikationsmedarbejderne, som er forbløffende højt.Vi taler det samme sprog. Det, jeg spørger om [og] interesserer mig for, forstår Jesper, som er den presseansvarlige. Han har altid været god til at forstå, hvad vi beskæftiger os med.
Forståelse for mediernes dagsrytmer
Når jeg er i kontakt med dem, har de en forståelse for, hvornår vi har deadline. Det viser de ved at kontakte os fra morgenstunden.I forhold til min deadline har de forståelse for den. De har en rytme og ved, hvornår for eksempel jeg har brug for at have en historie for at få den med [i avisen].
Skriv et svar