For mange virksomheder og organisationer ender den store, forkromede kommunikationsstrategi, man brugte måneder på at udarbejde, som et støvet dokument i skuffen.
Der kan være en række årsager, men en af de hyppige er, at strategien er formuleret i for abstrakte termer, som er vanskelige at relatere til det daglige arbejde – samt at strategien mangler klare målepunkter for dens eksekvering.
“What gets measured gets done”, sagde organisationsteoretikeren Mason Haire. Og det stemmer i høj grad. Hvis vi ikke måler på udførelsen af vores strategi, er der langt større risiko for, at alle de kloge tanker sander til i travlhed og “daglig drift”.
Giv jeres kommunikationsstrategi et eftersyn, så den bliver målbar
Hvis jeres strategi i dag ikke rummer planer for, hvordan I skal måle effekten af jeres kommunikation, vil det være gavnligt med en systematisk gennemgang. Det kan vi hjælpe med.
Vi læser – i fuld fortrolighed naturligvis – jeres kommunikationsstrategi igennem og taler med nøgleansatte. Derefter udarbejder vi en analyse, som afdækker:
- Er der en klar sammenhæng mellem jeres kommunikation og jeres virksomheds eller organisations overordnede strategi og mål?
- Er kommunikationen grundlæggende udtænkt, så den altid understøtter kerneforretningen? Hvordan er denne sammenhæng kortlagt og er den korrekt?
- Måler I på effektmål for jeres kommunikation – eller ser I fx kun på kommunikationsafdelingen produktivitet? Eller måler I slet ikke?
- Kan jeres opstillede mål omsættes til operationelle handlinger?
På baggrund af analysen kommer vi herefter med en række klare anbefalinger til, hvordan jeres kommunikationsstrategi kan gøre (yderligere) målbar.
Med et eftersyn af jeres kommunikationsstrategi, så den bliver målbar, gør I den til et levende dokument, der sætter rammen for jeres arbejde, giver jer retning og prioriteter, samt tegner et klart billede af, hvad det er, I stræber efter.
Har I lyst til at høre nærmere, så ring på telefon 61 67 45 85 for en uforpligtende snak om mulighederne.