Med det nye produkt Target får du en unik mulighed for ret præcist at se hvilken målgruppe, du reelt er nået ud til med din kommunikation.
Her til formiddag var jeg så heldig at få en forsmag på det nye kommunikationsmålingsværktøj Target, som netop er lanceret af Retriever i Danmark, Sverige og Norge. Denne lille reportage er mit umiddelbare indtryk af produktets muligheder.
Monitorering kobles med målgruppedata
Ofte begrænses kommunikationsmåling i output-fasen af, at vi som kommunikatører kun kan skaffe os adgang til mål-tal som bruttolæsere, cirkulation, klik og en smule geografisk spredning. Da jeg startede på PR-bureau for lidt over 10 år siden, plejede vi derfor at tiltuske os avisernes annoncør-dataark, fordi det dengang var det tætteste, vi kunne komme på at have en profil af, hvilken slags danskere der læste de forskellige medier.
Der er sket meget på 10 år, og demografien flytter sig jævnligt. Alligevel kører rigtig mange kommunikationsfolk stadig på en art mavefornemmelse af, hvor deres målgruppe skal findes henne – og hvilke medier der skal til for at ramme dem med PR.
Det nye værktøj, Target, kobler ganske enkelt indsigtsfulde læserprofiler for et meget stort udvalg af danske, svenske og norske medier med optællingen af den medieomtale, du har skabt. Dette ”smelter så sammen” til en samlet modtagerprofil for din kommunikation.
Hvis du for eksempel har nået 30.000 læsere via Ekstra Bladet, 20.000 via Politiken og 80.000 via TV2.dk, så opgør Target en samlet modtagergruppe for dig og bryder den ned i demografiske komponenter som alder, køn, politisk standpunkt, mærkesager, uddannelsesniveau, indtægtsniveau, bopælsområde og meget mere.
Hvordan fungerer Target så?
Retriever har konstrueret Target på baggrund af 13.000 meget dybdegående interviews (5.000 i Danmark, 5.000 i Sverige og 3.000 i Norge), som kombinerer medieforbrugsvaner med en lang række andre parametre. På baggrund af denne data er de i stand til at konstruere læserprofiler på et meget stort udvalg af medier i Norden.
Target er bygget ind i Retrievers analyseværktøj og skal tilkøbes som en ekstra komponent. Når først du har adgang, kan du køre Target-analyser så langt tilbage, som Retriever har monitoreret omtale for dig (altså typisk så længe som du har været kunde).
Hvad kan du bruge Target til?
Mit umiddelbare indtryk af Target er, at det vil være et rigtig godt supplement til de sædvanlige output-målinger som bruttolæsere eller reach, der kun siger noget om, hvor langt du nåede ud med din omtale men typisk nærmest intet om til hvem.
Target viser dig, hvem du har nået, men kommer ikke nødvendigvis med løsningsforslag, hvis du finder ud af, at du har ramt helt forkert – altså hvis du er kommet til at henvende dig til de overbeviste, loyale kunder i stedet for den ubesluttede skare af potentielle nye kunder. Her må du smøge kommunikationsærmerne op og så bruge din analytiske sans til at sammensætte et bedre medievalg at satse på næste gang – herunder måske at ændre din budskabsstrategi, så den bedre matcher de medier, du i virkeligheden skal have fat på for at nå den ønskede målgruppe.
Men du behøver naturligvis ikke kun at måle på, hvem der er i modtagergruppen for den kommunikation, du selv laver om din virksomhed eller organisation. Du kan også sætte Target op til at vise dig en modtagerprofil for, hvem der forbruger nyheds- og sociale medier om et bestemt emne, som du har interesse i. På den måde kan du få be- eller afkræftet, om du for eksempel har helt styr på, hvem det reelt er, der interesserer sig for dyrevelfærd, indvandring, grønne skatter og afgifter eller andre emner.
Du kan naturligvis også få sat en Target-søgning op på, hvad det er for en målgruppe, dine konkurrenter henvender sig til. Måske har de identificeret en anden, mere profitabel målgruppe, end I har?
Ønsker du at vide mere om Target fra Retriever, kan du læse nærmere her.
Disclaimer: Dette indlæg er ikke sponsoreret af Retriever, og Retriever er ikke kunde hos mig. Jeg kender firmaet og dets ansatte rigtig godt, da vi alle er AMEC-medlemmer, og fordi jeg i tidligere job har været kunde hos dem.
Når jeg for eksempel rådgiver kunder om valg af målingsleverandør eller system, er det altid med udgangspunkt i kundens konkrete behov og ikke andet.
Skriv et svar