Et centralt element i kommunikationsmåling er naturligvis at definere sine mål, KPI’er og målsætninger ordentligt.
Et mål er et konkret resultat, man ønsker at opnå – udarbejdelsen af det tegner en klar mållinje, som man så arbejder sig hen imod. Det kan for eksempel være:
Via en kommunikationsindsats skal vi nå ud til mindst 1 million bruttolæsere, -lyttere og -seere (output) med budskabet om, at deadline for at få foretaget den lovpligtige fastskruning af nummerplader er 15. november 2015.
En målsætning kan umiddelbart virke som det samme som et mål men er oftest mere vag – i stil med en slags erklæring om at arbejde hen imod et mål:
Det er regeringens målsætning at styrke den forebyggende indsats i landets skoler.
Og sidst, men ikke mindst, er der KPI’erne – Key Performance Indicators. En KPI bliver også nogle gange blandet sammen med mål, men de fungerer forskelligt. Som navnet antyder, siger KPI’er noget om performance – altså præstation. Den udtrykker en afvigelse i forhold til et ønsket eller forventet niveau og kan derfor klassisk udtrykkes visuelt med for eksempel et speedometer, et termometer eller et trafiklys i stedet for de søjle- og lagkagediagrammer, vi normalt anvender til at visualisere data. Et eksempel kunne være:
Vores presseomtale skal løbende opnå en gennemsnitlig PR-score hver måned på mindst 55/100.
Har I styr på de relevante KPI’er og mål for jer?
Vi lever i en verden, hvor der aldrig har været flere forskellige måder at “tælle” kommunikationen på end nu. Men det er absolut ikke ubetinget en god ting. For med alle de valgmuligheder følger et pres for at forsøge at nå at måle på det hele. I stedet bør I fokusere på de mål, som er helt centrale for jeres virksomhed eller organisation. De mål som fortæller, om I nåede afgørende resultater. Og de KPI’er der løbende lader jer tage pulsen på jeres præstation og måske ændre kurs, når det er nødvendigt.
Det kan nogle gange være vanskeligt at vælge fra – eller bare at identificere, hvad der er mest relevant. Her kan vi hjælpe jer. Sammen gennemgår vi jeres mål og KPI’er og holder dem op imod jeres øvrige strategi og organisation. Vi kommer med anbefalinger til justeringer eller ændringer, og vi hjælper jer i gang med at måle på det, der virkelig betyder noget.
Ring på telefon 61 67 45 85 for en uforpligtende snak om, hvordan I kan sætte gode mål og KPI’er, som er relevante at måle på.