Sociale medier udgør i dag reelt verdens største fokusgruppe, som alle med de rette værktøjer kan udnytte. Forstår man at lytte med, kan man opsnappe nye forbrugertendenser, forstå sin målgruppe bedre og måske endda forhindre kriser i at opstå og udvikle sig.
Alt efter hvilke sociale medier eller sociale platforme, man benytter, kan der være værktøjer, som man som bruger får stillet gratis til rådighed af tjenesten. På Linkedin får du fx adgang til begrænsede analyse-oversigter, når du har en virksomheds-side og Facebook sider har en lignende funktionalitet. Twitter tilbyder Twitter Analytics, hvormed du kan se statistik over en lang række forhold på din Twitter-profil om dine tweets, dine followers med mere.
Men hvis du ønsker informationer ud over disse grundlæggende ting – eller hvis du ønsker at følge med i andet end blot jeres egne sociale profiler, så har du brug for værktøjer.
Overvågning af sociale medier
Når vi taler om at overvåge eller monitorere sociale medier, menes der som regel, at vi med et eller flere værktøjer “lytter med” på, hvad der foregår online – altså hvad folk skriver om og deler med hinanden. Listen af tilgængelige værktøjer er lang og spænder fra gratis services til meget kostbare ydelser, som kun kan betale sig for virkelig store eller ligefrem internationale virksomheder og organisationer.
En monitorering bygger typisk på en række nøgleord eller fraser, som software leder efter i den tilgængelige del af sociale medier (men fx ikke i private samtaler eller lukkede grupper, såkaldt “dark social”). På den måde kan virksomheder og organisationer følge med i omtaler af deres eget navn eller brand, konkurrenternes, vigtige personer og projekter eller generelle emner. Det giver dem en mulighed for at “tage temperaturen” på en given målgruppe samt måske at bidrage til samtalen, hvis de føler, at det er relevant.
Måling af sociale medier
Når vi taler om at måle sociale medier, kan det dække over flere forskellige ting. Vi kan for eksempel måle, hvordan modtagerne reagerede på noget indhold, vi delte – altså likes, kommentarer, videredelinger, klik på links osv. Eller vi kan måle hvor ofte og hvor forskellige emner dukker op i samtaler og forsøge at kortlægge, hvordan de spreder sig. Det er også muligt at foretage semantiske analyser af brugernes ordvalg og derigennem foretage en vurdering eller analyse af, om stemningen er positiv, neutral eller negativ (det kaldes ofte ‘sentiment’ analyse).
Sidst men ikke mindst er det i nogle situationer muligt at følge brugere på sociale medier videre over på fx en virksomheds eller organisations hjemmeside, hvor vi ved hjælp af for eksempel Google Analytics så kan følge deres handlinger der. På den måde kan vi måle, om kommunikation til en målgruppe på sociale medier har ansporet dem til at handle.
Få hjælp til jeres måling
Quantum Public Relations kan hjælpe jer med måling på sociale medier, hvad enten det drejer sig om at sætte en overvågning op, at foretage en måling og analyse af jeres succes med det indhold, I producerer til sociale medier, eller hvordan I tænker sociale medier ind i jeres kommunikations-mix og måler på effekten af det.
Ring til +45 61 67 45 85 for en uforpligtende snak.
Foto taget af Geoff Livingston på Flickr.