I næste uge afvikles kommunikationsmålings-konferencen Measurement Day for tredje gang i København. Og for tredje gang bakker mediemonitorerings- og medieanalysevirksomheden Retriever op som hovedsponsor.
Vi satte os ned til en snak med adm. direktør Alan Malligsen om, hvorfor det efter hans opfattelse er så afgørende, at vi som branche vidensdeler for at spille alle kommunikatører stærkere.
Brug for at vise ‘best practice’ i branchen
Det er nu tredje gang, at vi gennemfører Measurement Day i København. Og det er tredje gang at Retriever er med som hovedsponsor. Hvorfor vælger I at lægge en stor del af jeres fokus lige netop her?
Som leverandør af kommunikationsmåling til store og små virksomheder og organisationer og som medlem af den internationale organisation for måling af kommunikation, AMEC, føler vi, at vi har et ansvar for at hjælpe danske kommunikatører med at holde sig opdateret om den nyeste viden og best practise inden for faget. Derfor er innovation og ny indsigt en del af vores mission, og det har vi tæt på kernen i vores virksomhed.
Vores engagement i Measurement Day er for os en vej til at bringe ny viden til landet fra både den akademiske verden og fra nogle af de førende praktikere inden for faget. Og vi er stolte af at kunne være med til at hjælpe til med at sætte kommunikationsmåling på agendaen sammen med Measurement Day.
Hvorfor er der brug for et arrangement som Measurement Day?
Measurement Day bidrager med inspiration og viden om, hvordan kommunikationsmåling kan forbedres – professionaliseres – både på en teoretisk baggrund og med praktiske eksempler fra den virkelige verden. Balancen mellem teori og praksis er vigtig, så deltagerne både får adgang til den nyeste viden om faget og inspiration til, hvordan andre gør det i dag.
Vi oplever, at mange ofte sidder alene eller i mindre grupper med beslutningerne om, hvordan man skal måle kommunikationsindsatser – både på strategisk og operationelt niveau, og mange kæmper med det sidste skridt, hvor man kommer fra output (resultater) til outcome (effekt). Her har Measurement Day virkelig sin berettigelse: en hel dag, hvor kommunikationsmåling i alle facetter er på agendaen, så alle kan blive lidt klogere til fordel for hele kommunikationsbranchen.
Du har efterhånden været med i branchen i en årrække. Når du kigger tilbage, hvad slår dig så som den mest markante udvikling, vi har været igennem inden for kommunikationsmåling?
Her er det nærliggende at svare digitalisering, øget behov for realtidsindsigter og tilgængelighed (af data). De tre ”bølger”, som kommunikationsmåling har været igennem hen over de sidste to årtier fra 1) manuelle kvalitative optællinger af presseklip henover 2) øget fokus på kvantitet og hastighed, som kom med professionaliseringen af håndteringen af de sociale medier i kommunikationsbranchen til 3) en fusion af disse med den aktuelle stigning i brugen af kunstig intelligens, som alle i kommunikationsmålingsindustrien arbejder med, viser, hvor vigtig teknologi er, og hvor omstillingsparat kommunikationsbranchen egentligt er.
Men det ved vi jo alle, så jeg vil hellere tage et spadestik dybere og så sætte lidt fokus på, hvor dygtige de professionelle kommunikatører i Danmark har været til at søge mere indflydelse, komme nærmere topledelsen som rådgivere og dermed også tilpasse sig en dagsorden, hvor effektmåling bliver mere og mere normalt.
Udbredelsen af kommunikationsmåling i en eller anden form er steget kraftigt de seneste år, hvor vi er gået fra, at kun de allerstørste organisationer og virksomheder for alvor målte effekten af deres kommunikation til nu, hvor der ikke er mange, der sætter gang i nye kampagner eller kommunikationsindsatser uden at tænke på at måle effekten af det. Dét er i virkeligheden den største forandring de sidste par år.
Kommunikation bevæger sig tættere på ledelsen
Og det fører så meget naturligt til det næste spørgsmål: Hvad tror du bliver den næste store udvikling? Hvad venter lige rundt om hjørnet?
Det er altid svært at spå om fremtiden, og den aktuelle situation som verden befinder sig i som konsekvens af Corona/COVID-19 er et godt eksempel på netop det. Der er virksomheder og organisationer, som benytter sig af lejligheden til at skalere op på kommunikationsfronten for at skabe en ny og forbedret platform på både den interne og eksterne kommunikation, for at skabe sig en fordel under og efter pandemien.
Samtidig ser vi andre, der er tvunget til at gennemgå store sparerunder med konsekvenser for budgetter, medarbejdere, kommunikationsplatform og måske endda troværdighed for at holde skinnet på næsen. Men underliggende ser vi en tendens til, at kommunikation som fag kommer tættere og tættere på kernen i virksomheder og organisationer, nærmere topledelsen og det strategiske grundlag.
Og så her til sidst: Der er mange forskellige slags oplæg på programmet til Measurement Day i år – mange facetter af kommunikationsmåling fra omdømme og mikro-målinger i politik til tonalitet i modtagernes respons, fra evaluerings-kultur til værktøjer. Hvad glæder du dig mest til at se og høre på programmet i år – og hvorfor?
Det er svært at fremhæve én blandt de mange gode oplæg, der hver især sætter fokus på det gode eksempel og praktiske greb til, hvordan man kommer videre med sin kommunikationsmåling. Men jeg glæder mig personligt til at høre Pernille Rasch fra Det Kongelige Teater fortælle om, hvordan de lykkedes med at få flyttet opfattelsen af kommunikation fra et cost center til kernen af organisationen. Det er den tendens, vi ser, og her står vi med et skinnende eksempel på det.
Men mest af alt glæder jeg mig til at møde deltagerne og sidde med på en dag fuld af inspiration – det tror jeg, at der er mange, der ser frem til her et halvt år inde i den nye virkelighed, der har begrænset mange til hjemmekontoret og kun delvist åbnede arbejdspladser. Det bliver vidunderligt at komme ind i et professionelt inspirationsrum igen!
Measurement Day 2020
Measurement Day afvikles i år den 29. september i København. Hvis du er blevet nysgerrig, kan du også se videoer af de mange spændende talere fra konferencen i 2017 og konferencen i 2018 på Measurement Day’s hjemmeside.
Skriv et svar