“Meninger om måling” er en serie interviews med medlemmer af Linkedin-gruppen “Måling og Analyse i Kommunikation & Marketing”. (Og Facebook her)
Lasse Skjoldan, senior rådgiver i Infomedia
Hvad arbejder du med og hvilken rolle spiller måling og analyse i dit arbejde?
Uden måling og analyse havde jeg intet arbejde. Jeg er seniorrådgiver hos Infomedia. Det betyder, at jeg hjælper kunderne med, hvilke målinger der er vigtigst for dem, og hvordan målingerne skal sættes op, for at de får mest ud af dem.
Jeg hjælper også kunderne med at oversætte alle tal-mæssige findings til operationaliserbare handlinger. Derudover rådgiver jeg om, hvilke mål de bør sætte (og ikke sætte), og jeg så hjælper jeg også til med visualiseringsdelen.
Endelig er jeg projektleder på alle typer analyser, som indeholder mere end én type data, fx redaktionelle, medier, sociale medier, webdata og forbrugsdata. Det er i krydset mellem kommunikationsdata og forretningsdata, at det bliver rigtig sjovt.
I dine år som rådgiver, hvilken udvikling inden for brugen af måling har så slået dig som værende mest betydningsfuld?
Data har fået et markant bedre brand. En slags folkeligt gennembrud, om man vil. Lidt sat på spidsen er data er gået fra at være noget for IT og statistiknørder, til at være kernen i stort set enhver forretningsmodel. Der er kommet respekt omkring data, og det smitter af på målingsbranchen.
It risikerer at overtage k-folks indflydelse på strategien
Hvad forventer du bliver de største forandringer på hele området måling og analyse inden for kommunikation og marketing i de kommende år?
Jeg tror, at mange inden for kommunikation og markedsføring vil opleve, at tech-afdelingerne presser sig på i direktionen og det strategiske arbejde. Det er dem fra det kælderkontor, man i gamle dage for fem år siden kaldte IT-afdelingen. Det afgørende bliver, om K-branchen formår at omstille sig og samarbejde med tech-folkene og koble sig på den digitale bølge. Udnytte de mange nye datamuligheder til at blive klogere på, hvad der skal kommunikeres til hvem hvornår osv.
Hvis ikke, er der en fare for, at K-branchen bliver koblet helt af strategi-arbejdet og reduceret til et udførende led – som dem, der kommunikerer, når de vigtige beslutninger er taget. K-branchen skal digitaliseres, ellers bliver den omvæltet (min danske oversættelse af disruption).
Max 3 nøgletal
Hvad er din største faglige erkendelse eller læring for nyligt?
Der er et godt spørgsmål. Jeg ville ønske, jeg lige kunne komme på en dybere erkendelse end denne her. Men lige nu arbejder jeg meget med at tilpasse analyseformater til målgruppen. Her har jeg fået dyb respekt for Anders Foghs gamle læresætning om max tre fokusområder ad gangen.
Jeg er ikke nødvendigvis Fogh-discipel. Men jeg har oversat ”max 3” tilgangen til min KPI-rådgivning. Max tre nøgletal. Hvis der er flere end tre, kan folk simpelthen ikke huske dem længere. Og hvis de ikke kan huske dem længere, er de ikke længere relevante. Der sker noget, hvis der er mere end tre KPI’er, og tre er faktisk ret meget.
Young Professional of the Year
I maj måned blev du på AMEC Summit 2017 kåret til “Young Professional of the Year”. Hvad var baggrunden for din nominering og hvad har det betydet for dig at blive tildelt sådan en hæderspris?
Prisen skyldes entydigt en fabelagtig skriftlig indstilling fra min chef, kommerciel direktør Kasper Hülsen. Han kan sælge indlandsis til eskimoer, og han kan åbenbart også få mig til at fremstå som både ung og talentfuld 😉
I det daglige betyder prisen ikke så meget, selv om jeg selvfølgelig er rigtig stolt. Men nogle gange kan det være med til at sætte rammen for mødet, at ”her kommer en eller anden som har vundet en eller anden pris”. Det giver på en eller anden måde noget mere lydhørhed hos de kunder, som ikke kender mig i forvejen.
Jeg prøvede på et arrangement for nylig, at folk begyndte at klappe, da det blev nævnt, jeg havde vundet en pris. Det var lidt underligt. Men omvendt var det en rigtig rar måde at få ordet på.
Hvad er tre gode, korte råd til personer, som gerne vil måle deres kommunikation?
- Find ud af PRÆCIS hvorfor du vil måle. Hvad konkret vil du gøre, når du har analysen i hånden?
- Husk at kommunikation er at lytte såvel som at snakke. Det gælder også dine kommunikationsmålinger.
- Husk at tilpasse målingsformatet til de modtagere, der skal have målingerne. Del det eventuelt op i flere forskellige formater, fx én one-pager til chefgruppen uden kommunikationsmæssige fag-ord, og én til K-afdelingen med flere detaljer.
- Hav altid kun tre pointer. Max tre. Altid 😉
Du finder Lasse Skjoldan på Linkedin her.
Forum for vidensdeling om måling af kommunikation og marketing
Linkedin-gruppen “Måling og Analyse i Kommunikation & Marketing” er et åbent forum for vidensdeling, som samler praktikere fra kommunikations- og reklamebranchen, dataindsamlingsfirmaer, analyseinstitutter, undervisning og forskning. Siden foråret 2017 findes der også en søstergruppe ved samme navn og formål på Facebook.
“Meninger om måling” er en interviewserie lavet for at styrke relationer mellem medlemmerne i gruppen og sætte menings- og idéudveksling i gang. Interviewet med Lasse Skjoldan er nummer fem i serien.
Har du kommentarer til interviewets form eller indhold eller hvad du gerne vil høre mere om fremover, så læg gerne en kommentar nedenfor.
Skriv et svar