“Meninger om måling” er en serie interviews med medlemmer af Linkedin-gruppen “Måling og Analyse i Kommunikation & Marketing”.
Kasper Beck Steensen, partner og senior communication advisor, Open
Hvad arbejder du med og hvilken rolle spiller måling og analyse i dit arbejde?
Jeg er partner og Senior Communication Advisor hos kommunikationsbureauet Open, der arbejder med strategisk og kreativ medarbejderkommunikation. Vi hjælper mange af de største virksomheder i Danmark med at engagere deres medarbejdere i virksomhedens udvikling, forandringer, strategi og meget mere.
Som rådgiver spiller målinger en væsentlig rolle i mit arbejde, fordi vi ved at måle effekten af vores indsats dels kan stille vores nysgerrighed, om vores indsats havde en egentlig effekt blandt vores vigtigste målgruppe – medarbejderne – og dels kan lære, forbedre og udvikle vores arbejde fremover.
I dag bliver effekten af medarbejderkommunikation typisk kun målt hvert eller hvert andet år via en medarbejdertilfredshedsundersøgelse, som også undersøger en masse andre forhold i virksomheden. Jeg synes, det kunne være interessant, hvis vi som kommunikatører fandt nye og inspirerende måder at måle mere løbende samtidig med, at der kommunikeres – i stedet for, som nu, at vi måler på bagkant af en kommunikationsindsats, hvor det nogle gange er for sent at ændre eller justere budskabet.
Intern måling risikerer at trætte medarbejdere
Open er specialister i medarbejderkommunikation. Er det rent metodisk meget forskelligt at måle intern kommunikation sammenlignet med ekstern kommunikation?
Vi, der beskæftiger os med intern kommunikation, kan lære meget af, hvordan man måler på ekstern kommunikation. Som forbrugere er vi vant til at blive spurgt om vores tilfredshed, oplevelse, og om vi ville anbefale produkt eller forhandler. Og køber vi online, kan forhandleren samtidig få data om vores adfærd uden at forstyrre os.
Selvom vi stadig skal respektere medarbejderes tid og potentielle ”målingstræthed”, kan vi godt finde intelligente måder at måle på, som i sig selv er engagerende. Og i takt med at skellet mellem intern og ekstern kommunikation så småt forsvinder, bør vi lade os inspirere af traditionen for at måle på ekstern kommunikation.
Hvilke tanker, oplever du, at jeres kunder og netværk gør sig i forhold til at måle og analysere den interne kommunikation?
Jeg oplever en stigende interesse for måling af interne kommunikationsindsatser hos vores kunder og netværk. Jeg vurderer, at det skyldes en stigende prioritering af medarbejderkommunikation generelt. Med det følger øgede ressourcer til den interne kommunikation, og det betyder naturligt nok også øgede krav til effekten og målbarheden. Lige nu oplever jeg, at mange ønsker noget, som kan supplere den typisk meget omfattende medarbejdertilfredshedsundersøgelse.
Tester strategiudrulning med quiz
Open har for nyligt testet et nyt målingsprojekt med forskellige kunder – hvad gik det ud på?
Som del af kommunikationsindsatsen, når vores kunder fx udruller ny strategi eller genopfrisker virksomhedens værdier, har vi udviklet et mobilt quiz-format til smartphones, som på en let og sjov måde ’tester’ medarbejdernes viden om strategi, værdier eller andre vigtige emner. Spørgsmålene kan have forskellig sværhedsgrad og være en kombination af ord og billeder, og selve quizzen tager ikke mere end få minutter.
Det mobile format gør os for det første i stand til at nå de medarbejdere, der ikke til dagligt sidder foran en computer. Og for det andet, er det via et mix af vores egen database og Google Analytics muligt at kombinere data, som deltagerne selv giver os, fx hvor de sidder organisatorisk, og hvilken score de får i quizzen.
Alt dette betyder, at vi uden at ’genere’ medarbejderne kan se, hvor der geografisk eller organisatorisk er behov for yderligere kommunikation, hvis scoren har været særligt lav. Medarbejderen får altså både genopfrisket sin viden om eksempelvis strategien, samtidig med at vi måler, hvordan kommunikationen af strategien har virket. Quizformatet har indtil videre været en stor succes flere steder og har samtidigt åbnet vores øjne for, hvor let det egentligt kan være at lave en effektmåling.
Overvej målinger nøje
Er du optimist eller pessimist omkring hvorvidt vi kommer til at se mere/bedre måling i de kommende år?
100% optimist. Målinger vil bestemt indgå som et strategisk værktøj i værktøjskassen fremover, så vi sikrer, at vi rammer plet og skaber en positiv forskel med vores kommunikationsindsatser – og samtidigt lærer af vores succeser og fejl og dermed bliver bedre kommunikatører.
Hvis du skulle give 3 gode råd i forhold til måling af intern kommunikation, hvad skulle det så være?
- Tænk målingen ind fra start – det gør det meget lettere at måle undervejs eller bagefter.
- Hav respekt for medarbejdernes tid og fokus – det betyder, at vi skal finde nye måder at måle på, som ikke er tidskrævende, og i stedet integrere målingen i selve kommunikationsindsatsen.
- Overvej, hvad der skal måles og hvorfor. Måling er væsentligt mere end antal klik på en intranetartikel – målinger bør også undersøge den egentlige effekt af en indsats og forståelsen af et budskab. Men det ene udelukker ikke det andet.
Du finder Kasper Beck Steensen her på Linkedin.
Forum for vidensdeling om måling af kommunikation og marketing
Linkedin-gruppen “Måling og Analyse i Kommunikation & Marketing” er et åbent forum for vidensdeling, som samler praktikere fra kommunikations- og reklamebranchen, dataindsamlingsfirmaer, analyseinstitutter, undervisning og forskning. “Meninger om måling” er en interviewserie lavet for at styrke relationer mellem medlemmerne i gruppen og sætte menings- og idéudveksling i gang. Interviewet med Kasper Beck Steensen er nummer tre i serien.
Har du kommentarer til interviewets form eller indhold eller hvad du gerne vil høre mere om fremover, så læg gerne en kommentar nedenfor.
Skriv et svar