Dette års sommerferielæsning byder på en ny model for strategisk PR, en 8-trins model til at blive en bedre rådgiver, en tour-de-force af kommunikationsmåling og en fantastisk ny metode til konflikthåndtering på sociale medier.
De skønne temperaturer, vi nyder for tiden, er som skabt til at ligge på stranden eller solsengen med en god bog. Og foråret har i dén grad velsignet os med spændende faglitteratur, vi kan fordybe os i.
Her er min stak sommerferielæsning, som jeg glæder mig til at kaste mig over denne sommer.
Som ringe i vandet – Strategisk PR og omdømme i en forandret medievirkelighed
Virksomheders kommunikation er for altid blevet forandret af den hastigt omskiftelige medievirkelighed. Så hvordan arbejder man i dag målrettet med sit omdømme, når grænserne mellem de tidligere discipliner flyder ud?
Peter Jepsen præsenterer i “Som ringe i vandet” en ny, samlet model for arbejdet med strategisk PR og omdømme. Jeg kender Peter, fordi vi er tidligere kollegaer, og jeg har virkelig set frem til hans bog, som endelig udkom i maj måned.
“Som ringe i vandet – Strategisk PR og omdømme i en forandret medievirkelighed” (2018), skrevet af Peter Jepsen.
282 sider, udgivet på Forlaget Samfundslitteratur.
Slå til! – Den effektive rådgivers DNA
Hvordan bliver man den bedste rådgiver, man kan være? Hvordan trænger man igennem med sin rådgivning og gør rådtageren engageret og modtagelig for den hjælp, man føler, man kan yde?
Anne Katrine Lund og Helle Petersen har skrevet en bog, som ikke alene rummer gode råd fra garvede rådgivere og ny forskning men også en komplet model med 8 trin, der kan gøre læseren til en stærkere rådgiver – uanset dit fag.
Det her tegner til at blive årets rådgiver-bog, og jeg kan ikke vente med at komme i gang den!
“Slå til! – Den effektive rådgivers DNA” (2018), skrevet af Anne Katrine Lund og Helle Petersen.
203 sider, udgivet på Gyldendal Business.
Evaluating Public Communication
Den her bog er faktisk fra efteråret 2017 og jeg fik den i julegave, men har ikke haft tid til at kaste mig over den endnu.
Professor Jim Macnamara fra Sydney University er en af verdens førende forskere inden for kommunikationsmåling og han har været en inspiration hvert år siden 2014, hvor jeg har set ham holde oplæg på AMEC Summit.
I bogen gennemgår han mere end 30 forskellige metoder og modeller for måling og evaluering af kommunikation. Han giver en vurdering af gode og relevante måleparametre og kommer med anbefalinger for, hvad der bør være standarder for faget i fremtiden. Desuden rummer bogen en lang rækkes cases med eksempler på god og dårlig måling.
Som sådan er bogen et must på alle professionelle kommunikatørers boghylde.
“Evaluating Public Communication – Exploring new models, standards and best practice” (2017), skrevet af professor Jim Macnamara.
392 sider, udgivet af forlaget Routledge.
Når tasterne taler – Konflikthåndtering på sociale medier
Med bare 87 sider ser “Når tasterne taler” måske ikke ud af meget. Men jeg har ventet med længsel på den her bog i over et år nu, for jeg kender allerede en del til indholdet.
Nana Dall og Katrine Emme Thielke har forenet deres respektive ekspertise i konfliktløsning og sociale medier og udgivet en unik metodebog, som illustrerer, hvordan du kan afmontere en konflikt online.
Metoden er så god, at jeg selv med et overfladisk kendskab til den, fra et foredrag i 2016, nu i 1½ år har brugt den, når jeg 4-5 gange om året underviser i krisestyring på sociale medier på IBC International Business College.
Nana og Katrine har arbejdet sammen med DSB om at teste deres metode “i marken”, og det er der kommet super spændende resultater og en meget overbevisende metodebog ud af, som jeg helt sikkert skal nyde – måske med et sommerligt glas rosé, som passer til coveret 🙂
“Når tasterne taler – Konflikthåndtering på sociale medier” (2018), skrevet af Nana Gaardboe Dall og Katrine Emme Thielke.
87 sider, udgivet på Forlaget Ajour
Hvad byder din sommerferielæsning på? Skriv gerne en anbefaling i kommentarfeltet herunder. Og god sommer!
Skriv et svar