Quantum Public Relations var i 2014 det første danske PR-bureau, der blev blåstemplet med optagelse i AMEC – the International Association for Measurement and Evaluation of Communication – der er den internationale brancheforening for virksomheder og bureauer, som udbyder kommunikationsmåling og -analyse eller rådgivning herom.
Med over 150 medlemsvirksomheder i 86 lande arbejder AMEC blandt andet for at udbrede best practice og sætte en høj standard inden for måling og analyse af kommunikation.
Optagelse kan kun finde sted, når man kan påvise, at man har ekspertise og mere end fem års praktisk erfaring med at udbyde eller rådgive om måling og analyse. På den måde fungerer AMEC-medlemskab også som en international kvalitetsmærkning af medlemmerne.
Driver udviklingen i måling og analyse
AMEC er den drivende kraft bag en lang række initiativer, der tilstræber at skabe en reel standard for god, værdiskabende kommunikationsmåling. Barcelona Principperne fra 2010 er en af grundstenene i det arbejde. Det er en række principper for, hvordan man bør praktisere god kommunikationsmåling, og de er vedtaget med støtte fra en lang række af verdens førende brancheorganisationer inden for PR og kommunikation, så som ICCO, PRSA, CIPR med flere.
Organisationen står desuden bag en årlig todages konference – AMEC Summit – som byder på indlæg fra eksperter og speakers fra nogle af verdens største virksomheder og organisationer. På konferencerne i Amsterdam (2014), Stockholm (2015 og London (2016) har der været talere fra blandt andre Microsoft, Nissan, Philips, Hilton, Cleveland Clinic, UNICEF, Bill & Melinda Gates Foundation, UK Government Communication Service og mange flere.
Uddeler priser ved award-show
I tilknytning til den årlige konference uddeler AMEC hvert år priser til de bedste indstillede cases inden for en række kategorier inden for kommunikationsmåling. Alle kan indstille cases og en jury af eksperter vurderer så, hvem der skal have hædersbevisninger.
Står bag Measurement Month i november
Sidst, men ikke mindst, står AMEC bag det månedlange uddannelsesinitiativ Measurement Month hvert år i november måned. Medlemmerne af brancheorganisationen afholder i disse fire uger morgenmøder, seminarer, gæsteforelæsninger, workshops, webinarer og gå-hjem-møder om kommunikationsmåling for et åbent publikum. Formålet med disse mange gratis arrangementer er at udbrede kendskab til og forståelse af kommunikationsmåling som et praktisk og strategisk værktøj, der skaber værdi i form af indsigt, bedre performance og i nogle tilfælde også en direkte voksende bundlinje.
I Danmark er mediemonitoreringsfirmaet Infomedia blevet AMEC medlem den 15. april 2015. Desuden er Retriever Danmark AMEC-medlem via deres svenske hovedselskab, og Kantar Gallup (tidligere TNS Gallup) er også AMEC-medlem via deres ejer Kantar Media.