Quantum

God kommunikation kan måles

  • Måling & analyse
    • Kommunikationsmåling
    • Workshop i kommunikationsmåling
    • Mentor-ordning for dit team eller ansatte
    • Gør jeres kommunikationsstrategi målbar
    • Kom i gang med selv at måle – book et strategisk læringsforløb
    • Personlig sparring
    • Få indkøbsvejledning til valg af leverandører
    • Få hjælp til at sætte de rette KPI’er og mål
    • Foredrag og undervisning
    • Pressemåling
    • Måling på sociale medier
  • Kursuskalender
  • Keynote Speaking
    • Keynote speaker Jesper Andersen
  • Blog
  • Nyhedsbrevet IMPACT
  • Om Quantum
    • Jesper Andersen – strategisk rådgiver og international speaker
    • Kunder
    • AMEC – den internationale brancheforening for kommunikationsmåling
  • Kontakt

18. december 2016 af Jesper Andersen

Sådan bliver dit kommunikationsmål SMART

SMART objectivesEn af de mest almindelige “fælder” at gå i, når det drejer sig om måling, er dårligt eller mangelfuldt udtrykte mål. Den fælde kan du gøre meget for at undgå ved at bruge SMART metoden.

Det var management-guruen Peter Drucker, som i 1981 første gang beskrev SMART i “Management by Objectives”. Siden da er formlen blevet udvidet og omskrevet nogle gange. Den, som jeg gennemgår her, er den mest almindelige og – føler jeg – relevante udlægning af huskeremsen.

S for Specific

Dit kommunikationsmål skal først og fremmest være præcist og specifikt formuleret. Brug alle hv-spørgeordene til du får afklaring på Hvad der skal ske, Hvem der skal gøre det, Hvornår det skal ske, Hvor meget (eller lidt) du prøver på at skabe, flytte eller opnå, Hvorfor du gør det og Hvordan du gør det osv.

M for Measurable

Dit næste skridt er at sikre, at dine kommunikationsmål er målbare. Det lyder måske logisk, men har du gjort dig klart på forhånd, hvordan du vil måle, om I er i mål? Hvilke kvalitative eller kvantitative metoder vil du tage i brug for at samle data ind, hvordan vil du analysere den, og hvordan vil du konkludere, om I opnåede en succes? Et mål, som ikke kan måles, er reelt ingenting værd.

A for Achievable

Det tredje skridt i SMART modellen er at sikre, at det eller de mål, du opstiller, også er opnåelige med de ressourcer, du har til rådighed. Prøver I at gabe over for meget? Eller har I alle de fornødne midler, som skal til for at hive stikket hjem?

R for Relevant

Relevans er det fjerde trin og handler om at sikre, at målet, man sætter sig for at forfølge, nu også er i overensstemmelse med den overordnede strategi og alle de øvrige initiativer, som organisationen har sat i værk. Hvordan passer det hele sammen? Måler du det, som virkelig tæller? Eller tæller du bare det, som nemt lader sig måle (men måske ikke er relevant for forretningen)?

T for Time-bound

Afslutningsvis skal du sikre dig, at dit arbejde med at måle ikke bare flyder ud i sandet, fordi der mangler milepæle og deadlines. Vær konkret omkring start- og sluttidspunkter, hvornår vigtige beslutninger eller hændelser skal falde og andre tids-kritiske faktorer. Husk at det næsten altid er bedre at indsamle data i et kortere tidsvindue og så uddrage læringen, før du kører videre, end det er at lave målinger som samler data over et år eller mere, som så risikerer at give forældet eller slet ingen indsigt.

Illustration: Quantum Public Relations

Du vil måske også finde disse indlæg interessant...

  • Mål din kommunikation med AMEC’s Interactive Evaluation FrameworkMål din kommunikation med AMEC’s Interactive Evaluation Framework
  • 38 måder at succes-måle din event38 måder at succes-måle din event
  • Mål effekten af årsberetningenMål effekten af årsberetningen
  • Sådan overbeviser du din målings-skeptiske chefSådan overbeviser du din målings-skeptiske chef
  • Derfor skal du måle Output, Outtake og OutcomeDerfor skal du måle Output, Outtake og Outcome
  • Guidelines for at måle tillidGuidelines for at måle tillid

Jesper Andersen er strategisk rådgiver og international keynote speaker med speciale i kommunikationsmåling. Fra London til Riyadh og fra Bergen til Beograd har han hjulpet virksomheder, organisationer og Europa Kommissionen med at måle den reelle effekt af deres kommunikation - om de flytter målgruppens holdninger og handlinger.



K1 – et nyt kapitel
8 Star Wars lessons about communication measurement

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Quantums blog. Her finder du indlæg om kommunikationsmåling og nyttige værktøjer, om PR & kommunikation, om sociale medier og journalistik og meget mere. Tag et kig i kategori-oversigten nedenfor. Du kan også klikke på flaget og besøge vores engelske site, som også rummer artikler og nyhedsbrevet IMPACT.

Kategorier

Seneste indlæg på bloggen

  • Måling bringer kommunikation tættere på ledelsen
  • Shownotes fra MyNewsDesk webinar om kommunikationsmåling
  • MetroXpress introducerer sociale nyhedskriterier
  • Seminar: Sådan sætter du brugbare mål for din kommunikation
  • Call for Speakers: Measurement Day 2020
  • Min sommerferielæsning 2019: “Kan Trold Tæmmes?”



Nyeste indlæg om kommunikationsmåling

MyNewsDesk

Shownotes fra MyNewsDesk webinar om kommunikationsmåling

mål

Seminar: Sådan sætter du brugbare mål for din kommunikation

Call for Speakers

Call for Speakers: Measurement Day 2020

Arkiv over indlæg

Søg i indhold

  • Kontakt
  • Cookie- og privatlivspolitik
Quantum I Usserød Kongevej 24, 2970 Hørsholm I telefon 61 67 45 85 I cvr 32 34 25 15