Quantum

God kommunikation kan måles

  • Måling & analyse
    • Kommunikationsmåling
    • Workshop i kommunikationsmåling
    • Mentor-ordning for dit team eller ansatte
    • Gør jeres kommunikationsstrategi målbar
    • Kom i gang med selv at måle – book et strategisk læringsforløb
    • Personlig sparring
    • Få indkøbsvejledning til valg af leverandører
    • Få hjælp til at sætte de rette KPI’er og mål
    • Foredrag og undervisning
    • Pressemåling
    • Måling på sociale medier
  • Kursuskalender
  • Keynote Speaking
    • Keynote speaker Jesper Andersen
  • Blog
  • Nyhedsbrevet IMPACT
  • Om Quantum
    • Jesper Andersen – strategisk rådgiver og international speaker
    • Kunder
    • AMEC – den internationale brancheforening for kommunikationsmåling
  • Kontakt

8. april 2020 af Jesper Andersen

MetroXpress introducerer sociale nyhedskriterier

Metroxpress har indført fem nye såkaldte “sociale nyhedskriterier”, som fremover vil være en del af deres journalistiske udvælgelse af, hvilke historier avisen dækker. Men er der virkelig tale om en nyskabelse?

Illustration fra metroxpress’ pressemeddelelse

Forklaringen på de nye sociale nyhedskriterier er, ifølge Metroxpress’ egen pressemeddelelse, at historier udvalgt efter de traditionelle nyhedskriterier (Aktualitet, Væsentlighed, Identifikation, Sensation, Konflikt) ikke automatisk klarer sig godt på sociale medier (læs: bliver kommenteret, liket og delt). Og det kan jo undre lidt, for umiddelbart ligner de første to af Metroxpress’ sociale kriterier – “Det handler om mig” og “WTF” – meget om henholdsvis Identifikation og Sensation, som vi kender dem som nyhedskriterier i forvejen.

Hvad der helt præcist ligger i “Det vækker en feeling”, “Det giver mig lyst til at engagere mig” og “Det forfører mig” står hen i det uvisse, for Metroxpress uddyber det ikke i deres korte pressemeddelelse. Umiddelbart synes jeg, at de tre udsagn kredser om noget af det samme uden at være fuldstændig ens.

En ting står i hvert fald klart, når man ser på dem: Metroxpress går ikke efter at vinde den næste Cavling. I stedet lægger avisen i den grad op til at blive mere ugeblads-agtig med fokus på det underholdende og de historier, som spiller på vores følelser, mere end de taler til vores hjerne. Det er muligvis en rigtig analyse af, hvilke historier, der gør sig godt på de sociale medier, men det er i høj grad også en stillingtagen i spørgsmålet om kvalitetsjournalistik versus hurtige spaltemilimeter til laveste fællesnævner.

Det bliver spændende at se, om nogle af de store landsdækkende medier kan finde på at følge i Metroxpress’ fodspor og adoptere et lignende sæt kriterier. For den journalistiske kvalitets skyld håber jeg det ikke.

NOTE:
Oprindeligt udgivet 20. april 2015
Denne blogpost er genskabt fra den originale tekst og med den originale url, efter at jeg i vinteren 2020 slettede posten uden at være klar over, at den rent faktisk blev brugt i et eksamenssæt.

Tak til Daniel Krogh Andersen og Nikolaj Grøn for hjælp med at genskabe posten ved brug af web.archive.org.

Du vil måske også finde disse indlæg interessant...

  • Hvad gør vi, når gamle målemetoder ikke virker længere?Hvad gør vi, når gamle målemetoder ikke virker længere?
  • Min sommerferielæsning i årMin sommerferielæsning i år
  • TRUST – Derfor bliver det et af de vigtigste business-ord i 2018TRUST – Derfor bliver det et af de vigtigste business-ord i 2018
  • Mål din kommunikation med AMEC’s Interactive Evaluation FrameworkMål din kommunikation med AMEC’s Interactive Evaluation Framework
  • Meninger om måling – Jeppe HammingMeninger om måling – Jeppe Hamming
  • For at vækste, er du nødt til at kende dit Alpha-publikumFor at vækste, er du nødt til at kende dit Alpha-publikum

Jesper Andersen er strategisk rådgiver og international keynote speaker med speciale i kommunikationsmåling. Fra London til Riyadh og fra Bergen til Beograd har han hjulpet virksomheder, organisationer og Europa Kommissionen med at måle den reelle effekt af deres kommunikation - om de flytter målgruppens holdninger og handlinger.



Seminar: Sådan sætter du brugbare mål for din kommunikation
Shownotes fra MyNewsDesk webinar om kommunikationsmåling

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Quantums blog. Her finder du indlæg om kommunikationsmåling og nyttige værktøjer, om PR & kommunikation, om sociale medier og journalistik og meget mere. Tag et kig i kategori-oversigten nedenfor. Du kan også klikke på flaget og besøge vores engelske site, som også rummer artikler og nyhedsbrevet IMPACT.

Kategorier

Seneste indlæg på bloggen

  • Måling bringer kommunikation tættere på ledelsen
  • Shownotes fra MyNewsDesk webinar om kommunikationsmåling
  • MetroXpress introducerer sociale nyhedskriterier
  • Seminar: Sådan sætter du brugbare mål for din kommunikation
  • Call for Speakers: Measurement Day 2020
  • Min sommerferielæsning 2019: “Kan Trold Tæmmes?”



Nyeste indlæg om kommunikationsmåling

MyNewsDesk

Shownotes fra MyNewsDesk webinar om kommunikationsmåling

mål

Seminar: Sådan sætter du brugbare mål for din kommunikation

Call for Speakers

Call for Speakers: Measurement Day 2020

Arkiv over indlæg

Søg i indhold

  • Kontakt
  • Cookie- og privatlivspolitik
Quantum I Usserød Kongevej 24, 2970 Hørsholm I telefon 61 67 45 85 I cvr 32 34 25 15