Quantum Public Relations

God kommunikation kan måles

  • Måling og analyse
    • Kommunikationsmåling
    • Gør jeres kommunikationsstrategi målbar
    • Kom i gang med selv at måle – book et strategisk læringsforløb
    • Workshop i kommunikationsmåling
    • Få hjælp til at sætte de rette KPI’er og mål
    • Måling på sociale medier
    • Pressemåling
    • Få indkøbsvejledning til valg af leverandører
    • AMEC – den internationale brancheforening for kommunikationsmåling
  • PR ydelser
    • Strategisk kommunikation
    • Personlig sparring
    • Pressehåndtering
    • Content produktion – tekst og video
    • Foredrag og undervisning
    • Issues management
    • Kommunikationsstrategi og – planer
    • Projektledelse og kampagnestyring
  • Keynote Speaking
    • Keynote speaker Jesper Andersen
  • Blog
  • Nyhedsbrevet IMPACT
  • Om Quantum
    • Jesper Andersen – strategisk rådgiver og international speaker
    • Kunder
    • Samarbejdspartnere
  • Kontakt

26. februar 2018 af Jesper Andersen

TRUST – Derfor bliver det et af de vigtigste business-ord i 2018

Igennem de sidste 10-15 år har vi været vidne til et globalt sammenbrud i troen på fortidens institutioner og magthavere og en udbredt desillusionering blandt jordens befolkninger. Vrede og afmagt har ført til protesthandlinger som Brexit og valget af Trump i USA. Online grupperer vi os i mistroiske ekkokamre for at beskytte os mod ‘fake news’ og andre former for digital svindel, som bliver mere og mere udbredt.

Den eroderende tillid er gift – ikke bare for virksomheder, organisationer og myndigheders evne til at handle, men også for vores muligheder som kommunikatører for at inspirere, motivere og skabe engagement.

Den eneste vej frem er at starte med at genopbygge den helt fundamentale tillid.

trust

Tillid har vanskelige kår i disse år. Oven på valget af Trump dominerer frygten for ‘Fake News’ i en sådan grad, at Italien har bedt borgere om at politianmelde enhver mistanke op til valget.

I Storbritannien har Theresa May taget initiativ til at danne en ny efterretningsenhed til at håndtere fake news, og i Tyskland er en lov vedtaget, som straffer social media firmaer, hvis de ikke fjerner falske nyheder hurtigt nok.

Svindel på nettet

Desværre er fake news ikke det eneste problem online. Hen over vinteren har Buzzfeed og andre medier afsløret omfattende svindel med online trafik og sidevisninger. Ved at bruge såkaldte bot-netværk har bagmænd solgt falsk trafik til websites, som så har taget sig uretmæssigt godt betalt af annoncørerne.

Kort efter fulgte New York Times op med deres fantastiske, dybdeborende graver-historie “The Follower Factory” om, hvordan kendte mediestjerner, skuespillere og politikere køber 100.000’er af falske followers fra lyssky firmaer.

Falske bot-followers er ellers ikke et nyt fænomen, men New York Times kunne ikke alene afsløre den massive skala, indkøbene foregik i. De kunne også dokumentere, at firmaet bag de mange millioner bots i mange tilfælde havde stjålet identiteter fra rigtige personer og brugt dem til bot-profilerne. Sidenhen har myndighederne startet en efterforskning og Twitter er tilsyneladende begyndte at fjerne en del af mange bots.

Edelmans Trust Barometer 2018

Konsekvensen af skandaler, grådig og selvisk opførsel, uklare motiver og dobbeltmoral er en globalt faldende tillid til de institutioner, som er samfundets grundsten. Det blev illustreret igen i år, da verdens største PR-firma, Edelman, for 18 år i træk udgav deres Trust Barometer.

Undersøgelsen bygger på mere end 33.000 besvarelser fra indbyggere i 28 lande. De svarer på en række spørgsmål om tilliden til institutioner i fire kategorier: NGOs, Government, Business og Media.

Du kan se rapporten i slideshare herunder eller læse et executive summary med videoer og kommentarer på Edelmans site.

2018 Edelman Trust Barometer – Global Report from Jesper Andersen

Highlights fra Trust Barometer-rapporten

Ud over det rekordstore fald i tillid i USA i kølvandet på valget af Trump, samtidig med at tilliden til Kinas regering stiger, synes jeg, at der er flere interessante nedslagspunkter i år:

  • 7 ud af 10 respondenter er bekymrede for at ‘fake news’ vil blive brugt som et våben (altså af en nation til at skade en anden)
  • Ud af de fire målte institutioner – NGOs, Media, Government og Business – falder medierne i år til at være den institution, som befolkningen samlet set har mindst tillid til
  • Det hører dog med her, at ‘medier’ omfatter både platforme og content, og mens tilliden til platforme – fx sociale medier – falder, så stiger tilliden til journalister
  • 59% af respondenterne er ikke længere sikre på, at de selv kan skelne, hvad der er sandt eller falsk
  • 56% af respondenterne har ikke tillid til politikere
  • 42% af respondenterne udtrykker manglende tillid til erhvervslivet
  • Eksperter rykker forrest i feltet som den gruppe, der er størst tillid til
  • ‘People like me’, som ellers i årevis er blevet fremhævet som den sikreste direkte vej til forbrugerens hjerte, falder i år til det laveste tillids-niveau nogensinde for den gruppe! Kun 54% har tillid til, at de kan stole på folk, der minder om dem selv.
  • CEOs som gruppe tager et enormt spring – 44% af respondenterne finder dem nu tillidsfulde
  • Tilliden til journalister er steget med 12%, mens regeringer slutter på sidstepladsen med tillid fra kun hver tredje respondent (35%).

Folk forventer lederskab fra virksomheder og CEOs

Men den mest interessante observation i årets Trust Barometer findes på side 29, hvor respondenterne svarer på deres krav og forventninger til erhvervslivets ledere i fremtiden.

Hele 64% erklærer sig enige i, at virksomheder bør føre an i stedet for at afvente udspil fra myndighederne. Samtidig fremhæver respondenterne, at de anser det for den absolut vigtigste opgave for en CEO at opbygge tilliden til sit selskab.

trust

Respondenterne forlanger ansvarlighed og lederskab – og fremhæver opbygning af tillid som CEOens opgave nr. 1

Skepsis er dog stadig så udbredt, at 60% af respondenterne mener, at virksomheder er grådige og sætter egen profit over alt andet. Den form for opførsel får dog en klar dom med på vejen: 56% af de adspurgte mener, at virksomheder, der først og fremmest agerer selvisk og i egen interesse er dømt til at gå under.

Tillid skaber muligheder men skal opbygges først

Jeg synes, at Edelmans Trust Barometer er med til at underbygge nogle forskellige observationer. En af dem er, at hypen omkring influencers ser ud til at være ved at lægge sig igen. Efter nogle år med ‘guldfeber’, hvor nær sagt alle sprang med på influencer-bølgen og skulle lave samarbejder med youtubere, instagrammere og snap’ere, stiller virksomheder nu omsider kritiske spørgsmål til, om de får værdi for pengene.

Hvis det store fald i tilliden til ‘people like me’ kan oversættes til, at vi ikke længere nødvendigvis stoler lige så meget på online influencers som før, kommer det til at få konsekvenser for deres kommercielle anvendelse i PR og marketing.

Derudover har skandaler som youtuberen Logan Pauls nylige video af et selvmordsoffer i Japan givet virksomheder alvorlig grund til at granske den potentielle skade, deres brand kan lide, hvis de igennem et samarbejde associerer sig med den forkerte influencer.

Virksomheder tager ansvar

To virksomheder, som ser ud til at vejre, hvad vej vinden blæser, er Unilever og investeringsfirmaet BlackRock.

I midten af januar meldte CEO Laurence D. Fink ud, at BlackRock, som sidder på verdens største investeringspulje, ikke nødvendigvis ville fortsætte sine investeringer i virksomheder, der ikke aktivt gjorde en positiv forskel. Han skrev i sit årlige nytårsbrev, at for at få BlackRocks støtte skulle virksomhederne ikke alene være profitable – de skulle også bidrage til samfundet.

Udmeldingen vakte røre over hele verdens finansmarkeder og flere analytikere spåede, at den signalerer en ny æra for corporate social responsibility.

Unilever fulgte efter i februar med udmeldingen fra den øverste marketingchef, Keith Weed, at Unilever ikke længere vil lægge annoncekroner på platforme (læs: sociale medier), som ikke formår at dæmme op for fake news, spredning af had og vrede.

Da Unilever er en af verdens absolut største annoncører, har den slags udmeldinger vægt, og både Facebook og Twitter har fanget signalet.

Både BlackRock og Unilever har demonstreret – dog foreløbig kun i ord – at de har forstået, at vejen til i fremtiden at være forbrugernes favorit er at bekymre sig om de issues, som befolkningen bekymrer sig om – og så at udvise handling.

Netop demonstrationen af handlekraft sammen med klare holdninger og integritet er vejen til at opbygge tillid. Det kommer jeg mere ind på i den næste post, der handler om, hvordan du måler tillid.

Du kan læse mere i fortsættelsen: “Guidelines for a måle tillid”.

Du vil måske også finde disse indlæg interessant...

  • Mål din kommunikation med AMEC’s Interactive Evaluation FrameworkMål din kommunikation med AMEC’s Interactive Evaluation Framework
  • Quantum bliver associate partner med CARMAQuantum bliver associate partner med CARMA
  • 38 måder at succes-måle din event38 måder at succes-måle din event
  • Book Jesper Andersens foredrag om kommunikationsmåling via YouandXBook Jesper Andersens foredrag om kommunikationsmåling via YouandX
  • Mål effekten af årsberetningenMål effekten af årsberetningen
  • Sådan kommer fremtidens kommunikationsafdeling til at se udSådan kommer fremtidens kommunikationsafdeling til at se ud

Jesper Andersen er strategisk rådgiver og international keynote speaker med speciale i kommunikationsmåling. Fra London til Riyadh og fra Bergen til Beograd har han hjulpet virksomheder, organisationer og Europa Kommissionen med at måle den reelle effekt af deres kommunikation - om de flytter målgruppens holdninger og handlinger.



Sådan vælger du den rette medieovervågning og -analyse som passer til dine behov
Guidelines for at måle tillid

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Quantums blog. Her finder du indlæg om kommunikationsmåling og nyttige værktøjer, om PR & kommunikation, om sociale medier og journalistik og meget mere. Tag et kig i kategori-oversigten nedenfor. Du kan også klikke på flaget og besøge vores engelske site, som også rummer artikler og nyhedsbrevet IMPACT.

Kategorier

Seneste indlæg på bloggen

  • Min sommerferielæsning 2019: “Kan Trold Tæmmes?”
  • Børsen Podcast: Hvordan måler man Native Advertising?
  • Podcast om kommunikationsmåling
  • K-måling bliver til IMPACT
  • Hvad gør vi, når gamle målemetoder ikke virker længere?
  • AMEC lancerer nyt målingsværktøj: M3 – Measurement Maturity Mapper



Nyeste indlæg om kommunikationsmåling

Børsen

Børsen Podcast: Hvordan måler man Native Advertising?

podcast

Podcast om kommunikationsmåling

målemetoder

Hvad gør vi, når gamle målemetoder ikke virker længere?

Seneste nyheder fra Quantum

Børsen

Børsen Podcast: Hvordan måler man Native Advertising?

podcast

Podcast om kommunikationsmåling

kmåling kmaaling k-måling

K-måling bliver til IMPACT

Arkiv over indlæg

Søg i indhold

  • Kontakt
  • Cookie- og privatlivspolitik
Quantum Public Relations I Usserød Kongevej 24, 2970 Hørsholm I telefon 61 67 45 85 I cvr 32 34 25 15
Dette site anvender cookies. Læs mere