I midten af juni måned afholdt verdens største brancheforening for kommunikationsmåling – AMEC – traditionen tro sit årlige AMEC Summit. Det er en 2-dages konference med tilhørende prisuddeling (AMEC Awards), som samler branchemedlemmer fra hele verden til en snak om udvikling, udfordringer og naturligvis – kunderne.
Jeg har fulgt AMEC Summit siden Amsterdam i 2014, og det er et tilbagevendende tema, at målingsfirmaerne (som udgør 95% af medlemmerne, resten er PR-brancheforeninger, rådgivere, forskere og nogle enkelte store virksomheder og organisationer) diskuterer, hvor god verden ville være, “hvis alle bare målte kommunikation”.
Det kan man mene er ønsketænkning – og ikke uden en vis portion egeninteresse, for medlemmerne vil jo gerne sælge flere ydelser. Men AMEC prøver faktisk også oprigtigt at hjælpe kommunikationsbranchen til at få værdi af målingerne. AMEC har fx i 2016 lanceret et super brugbart framework (som jeg har skrevet om her), som er gratis for alle. Og de har udgivet et utal af guides, håndbøger, whitepapers og case studies, som man kan finde på deres hjemmeside – også hvis man ikke er medlem.
Nyt værktøj: Measurement Maturity Mapper
I Barcelona gav de en forsmag på endnu et gratis værktøj – M3: Measurement Maturity Mapper. Og jeg må sige, at jeg er svært begejstret ved udsigterne!
Hvad er så Measurement Maturity Mapper? Ja, som navnet antyder, så er det et værktøj, som hjælper virksomheder, organisationer og myndigheder til at benchmarke deres egne aktiviteter inden for kommunikationsmåling op imod et fast sæt af kriterier samt en databank af informationer om, hvor langt fremme man generelt er i forskellige brancher.
Measurement Maturity Mapper er altså – som navnet angiver – en kortlægning af, hvor lang fremme I er som organisation – hvor “modne” eller sofistikerede, I er, når det gælder kommunikationsmåling.
Som det fremgår af figuren ovenfor, så opererer værktøjet med fire trin: Basic, Standard, Advanced og Fully Integrated. For hvert trin er der en serie aktiviteter, som følger med – og som tæller med i vurderingen af jeres “modenhed”. Det kan i sig selv være meget rart at konstatere, om man er helt tabt eller om man er rimeligt godt med, men det er langt fra det mest fantastiske ved værktøjet – bare vent og se.
Beta-test gav en database
I et halvt år op til AMEC Summit arbejdede en AMEC arbejdsgruppe bestående af eksperter fra en lang række store firmaer og organisationer på værktøjet. Noget af det første, de gjorde, var at bede flere tusinde organisationer om at svare på en serie spørgsmål omkring deres egen brug af kommunikationsmåling. På baggrund af det kunne arbejdsgruppen bygge et datasæt med en fordeling over, hvad der var “normalt”. Det sammenholdt de med deres egne erfaringer fra 20+ år i branchen og byggede derfra modellen ovenfor.
Samtidig var respondenternes reaktioner på arbejdsgruppens spørgeguide utroligt værdifulde, for det er den selvsamme spørgeguide som fremadrettet – i en forbedret udgave – skal bruges til at benchmarke alle brugere af værktøjet på en ensartet, pålidelig og repræsentativ måde.
Den nye database er delvist anonymiseret – forstået på den måde, at ingen ved, hvad den enkelte organisation har svaret, men at man, når man bruger værktøjet, oplyser data som fx branche, størrelse og lignende.
Svarene gav også et generelt overblik over, hvordan det står til med kommunikationsmåling på tværs af brancher og i forskellige nicher, som det bl.a. ses nedenfor.
Measurement Maturity Mapper viser jer jeres forbedringsmuligheder
Nu kommer vi så til dér, hvor jeg for alvor synes, at M3 er på grænsen til genial:
Indbygget i værktøjet følger en række skræddersyede anbefalinger til netop jeres organisation – lavet med udgangspunkt i jeres besvarelser! Measurement Maturity Mapper viser jer simpelthen hvor, de lavest hængende frugter findes på hver af modellens stadier! (den fortæller jer også, hvad I gør godt allerede, som det ses nedenfor).
Det vil altså sige, at når I har udfyldt spørgeskemaet i værktøjet, får I svar på:
- Hvad jeres “målings-modenhed” er i forhold til hele databasens gennemsnit
- Hvor I ligger i forhold til jeres angivne branche eller organisationsform (hvis populationen af besvarelser i det segment er stor nok til at være statistisk valid)
- Hvad der er jeres styrker og hvor I har et forbedringspotentiale
- Forslag til next step
Det bliver da ikke meget bedre? 🙂
Measurement Maturity Mapper er derfor både godt til selv-test men skaber også et fantastisk udgangspunkt for fx at tage en snak med sit målingsfirma om, hvad der skal ske fremadrettet. Lidt som at få et pensionstjek eller en gennemgang af din privatøkonomi af en uvildig rådgiver, før du eventuelt kaster dig over nye investeringer.
Hvor prøver man så værktøjet?
Demonstrationen ved AMEC Summit i Barcelona var kun en forsmag. Selve Measurement Maturity Mapper får premiere i november måned under AMEC’s årlige ‘Measurement Month’-uddannelses- og oplysningsinitiativ.
Du kan trygt stole på, at jeg til den tid nok skal lave en masse bulder og brag, når M3 går online i den færdige form.
Skriv et svar